روشهای تأمین مالی و سرمایهگذاری در نوآفرینها:
پیش از ایده: در این مرحله عملاً چیزی برای عرضه به سرمایهگذار وجود ندارد، به جز یک ایده منحصربهفرد. از این رو این احتمال وجود دارد که سرمایهگذاران حتی در عوض داشتن سهام، حاضر به سرمایهگذاری و تأمین مالی استارتآپ نشوند.
کشت ایده یا سرمایهگذاری بذر: اولین مرحله از سطوح رسمی تأمین مالی استارتآپ میباشد. این مرحله سرمایهگذاری بذری، به استارتآپ این امکان را میدهد تا:
- هزینههای عرضه محصول اولیه را تأمین نموده
- از طریق بازاریابی توجهها را به خود جلب کرده
- استخدامهای مهم را آغاز نموده
- برای توسعه انطباق محصول با بازار، جستجوی بیشتری انجام دهد
تامین مالی سطح الف: این سطح از تأمین مالی را میتوان نخستین ورود سرمایههای خطرپذیر به کسبوکار دانست. در این مرحله، استارتآپ یک محصول تولید شده و یک پایگاه مشتری با جریان درآمدی نسبتاً پایدار دارد. اکنون زمان آن فرا رسیده که سرمایهگذاری سری “الف” صورت گرفته و افزایش مقیاس کسبوکار در بازارهای مختلف، آغاز شود. در دور مالی سری “الف” داشتن یک برنامه عملیاتی برای سود طولانیمدت، بسیار مهم و ضروری است. در این مرحله باید دانست که تأمین مالی و جذب سرمایهگذار چگونه انجام میشود. برای این کار، بایستی ارتباطات اولیه با سرمایهگذاران فرشته و سرمایهگذاران مخاطرهپذیر را ایجاد نمود. به این منظور، میتوانید از قانون «30-10-2» استفاده نمایید.
مطابق این قانون، باید 30 سرمایهگذار را پیدا کرد که تمایل به سرمایهگذاری بر روی کسبوکار دارند. از بین این 30 سرمایهگذار، 10 سرمایهگذار ممکن است به پیشنهاد علاقه نشان دهند و نهایتاً، 2 مورد از آنها واقعاً سرمایه لازم را در اختیار میگذارند.
تامین مالی سطح ب: هرگاه استارتآپ یک کاربری قابلتوجه و همچنین یک جریان ثابت سودآوری ایجاد نماید و خود را در مقابل سرمایهگذاران اولیه اثبات نماید و میتوانند در سطوح بالاتر نیز به موفقیت برسند.
سرمایهگذاران در این سطح میتوانند به استارتآپها کمک نمایند تا با تأمین بودجه برای فعالیتهای دسترسی به بازار، سهم بازار خود را افزایش دهند و با تشکیل تیمهای عملیاتی مانند بازاریابی، توسعه کسبوکار و موفقیت در جذب مشتری، افق کاری خود را گسترش دهند. از لحاظ فرآیندها و فعالیتهای اصلی، این سطح از سرمایهگذاری با سرمایهگذاری “الف” شباهتهای فراوانی دارد، با این تفاوت که سرمایهگذاران کلیدی شما، فرایند تأمین مالی را رهبری نموده و به شما کمک میکنند تا سرمایهگذاران جدیدی جذب نمایید.
تامین مالی سطح ج: استارتآپهای موفق، به دنبال جذب سرمایههای بیشتری بوده تا محصولات جدیدی تولید نموده و به بازارهای جدید دست یابند. آنها حتی در فکر این هستند که استارتآپهای دیگر را تحت تملک خود درآورند. این سطح از تأمین مالی، بر افزایش مقیاس یک استارتآپ در سریعترین زمان ممکن تمرکز دارد.
تامین مالی سطح د: سرمایهگذاری این سری به کارآفرینان این امکان را میدهد تا سرمایههایی را برای یک وضعیت خاص جمعآوری نمایند. یک استارتآپ حاضر در سرمایهگذاری سری “د” هنوز عمومی نشده است و به فکر ادغام با یک رقیب با شرایط مساعد میباشد.
تامین مالی سطح فراتر؛ از طریق فروش سهام، قسمتی یا کل مالکیت خود را به علاقهمندان واگذار نمایند این در شرایطی است که موارد ذیل را پیشتر انجام داده باشد.
- شکلگیری یک تیم عرضه عمومی خارجی، متشکل از وکلا، حسابداران مجرب و متخصصین اوراق بهادار؛
- گردآوری اطلاعات استارتاپ، شامل عملکرد مالی و همچنین عملیات آتی مورد انتظار؛
- حسابرسی اظهارنامههای مالی استارتاپ؛
- تعیین تاریخ برای عرضه اولیه سهام