به نام خدا
شیوه نامه نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت ایران
برای دریافت فایل شیوه نامه اینجا کلیک کنید.
مقدمه
این شیوهنامه به منظور توسعه و انسجام هر چه بیشتر فعالیت های پژوهشی و فناوری در دانشگاه و ایجاد بستر مناسب جهت تعامل همه جانبه و مؤثر با سازمان ها و دستگاه های اجرایی و بخش های مختلف تولیدی و خدماتی کشور و در راستای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه و همچنین مأموریت دانشگاه علم و صنعت ایران مبنی بر تولید دانش بومی و نزدیک نمودن شاخص های فناوری، تولید و تجاری سازی به شاخصهای تولید علم و انسجام بخشی و افزایش بهره وری پژوهش و فناوری و در راستای «آیین نامه نحوه تأسیس واحدهای پژوهشی در دانشگاه ها» مصوب جلسه مورخ 17/11/97 شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی تدوین شده است و پس از تصویب، «آییننامه هستههای پژوهشی» مصوب شورای پژوهشی و «آییننامه تأسیس و فعالیت آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران» مصوب هیأت رئیسه دانشگاه بلااثر خواهند شد.
ماده 1- تعاریف
1-1 دانشگاه: منظور از “دانشگاه”، دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد.
1-2 معاونت: منظور از “معاونت”، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه می باشد.
1-3 مدیریت: منظور از “مدیریت” ، مدیریت توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی می باشد.
1-4 واحد پژوهشی: منظور از “واحد پژوهشی”، یکی از اشکال هسته پژوهش و فناوری، آزمایشگاه تحقیقاتی، گروه پژوهش و فناوری، مرکز خدمات فناوری، مرکز پژوهش و فناوری، پژوهشکده، انستیتو، قطب علمی و قطب فناوری و سایر موارد مورد اشاره در آئین نامه می باشد.
1-5 شورای فناوری: عالی ترین مرجعی است که کلیه سیاست ها و خط مشی های فناوری و تجاری سازی دانشگاه در آن تدوین و تبیین می گردد.
1-6 مدیریت امور پژوهش: منظور از “مدیریت امور پژوهش” مدیریت امور پژوهشی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه می باشد.
1-7 سطوح فناوری TRL:
TRL1: مشاهده و درک اصول علمی پایه و گزارش آنها
TRL2: معرفی ایده اصلی فناوری و طراحی مفهومی کاربرد آن
TRL3: اثبات عملکرد در سطح تحلیلی و آزمایش های اولیه
TRL4: دستیابی به نمونه آزمایشگاهی اجزاء اصلی در محیط آزمایشگاهی
TRL5: دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمد
TRL6: دستیابی به نمونه صنعتی کارآمد در محیطی که به محیط عملکرد واقعی شباهت دارد
TRL7: اثبات عملکرد نمونه اولیه در محیط واقعی
TRL8: تکمیل سیستم نهایی و دستیابی به شرایط لازم برای کاربرد عملیاتی/ افزایش مقیاس تولید به سطح تولید پایلوت
TRL9: راه اندازی سیستم نهایی در محیط واقعی/ راه اندازی خط تولید
فناوری شامل همه انواع فناوری، از جمله فناوریهای نرم، فناوریهای سخت، فناوریهای تولید و اصلاح آنها میگردد.
ماده 2- اهداف
2-1- ساماندهی ساختار پژوهش و فناوری در حوزه های تخصصی و مأموریت گرایی در دانشگاه؛ ایجاد زیرساخت لازم جهت کسب مرجعیت علمی و فناوری ملی و بینالمللی و همچنین جهت انجام همکاریهای بینالمللی و افزایش سهم کشور در پروژههای پژوهشی بینالمللی
2-2- بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافته های پژوهشی در دانشگاه؛
2-3- بسترسازی جهت انجام طرح های پژوهشی بزرگ و میان رشته ای در دانشگاه جهت رفع نیازهای کشور؛
2-4- نزدیک نمودن شاخص های تولید علم به شاخص های فناوری و تجاری سازی؛
2ـ5ـ تقویت ارتباط “دانشگاه” با صنعت و جامعه؛
2-6- ایجاد بستر مناسب جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه.
ماده 3- مأموریت واحدهای پژوهشی بر اساس نیاز کشور
واحدهای پژوهشی، واحدهایی هستند که به منظور تأمین نیازهای پژوهشی دستگاه های اجرایی، نهادها و مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی ایجاد می شوند. این واحدهای پژوهشی خودگردان بوده و منابع مورد نیاز ایشان از طریق تفاهم نامه یا قرارداد همکاری بین ” دانشگاه” و نهاد متقاضی و یا گرنت پژوهشی اعضا (اعتبار پژوهشی دانشگاه که به اعضاء تعلق می گیرد) باید تأمین گردد. “واحد پژوهشی” که بر اساس نیازهای حاکمیتی تأسیس می گردد و برای ایشان بودجه مشخص از منابع عمومی در نظر گرفته می شود از شمول این شیوه نامه خارج می باشد و لازم است به طور مجزا از مراجع ذیربط اخذ مجوز نماید.
ماده 4- انواع واحدهای پژوهشی
الف) واحدهای پژوهشی بر اساس ساختار به چهارده نوع تقسیم می شوند که طبق ضوابط و مقررات جاری و مفاد این آییننامه می توانند ایجاد گردند:
4ـ1ـ کرسی پژوهشی: واحد پژوهشی است که به یک عضو هیأت علمی به عنوان صاحب کرسی اعطا میشود تا سالانه آخرین دستاوردهای بشری در آن حوزه را برای الف)مخاطبین خاص ب)مخاطبین عام طرح و نقد نماید و در پاسخ به سوالات دانشمندان این حوزه، جریان علمی را هدایت نماید. کرسی پژوهشی مختص هیأت علمی است که در زمینه تخصصی کرسی به نظریات روز مسلط میباشد.
4ـ2ـ دفتر تعاملات/کانون/میزتخصصی: واحدی است با مسئولیت یک عضو هیأت علمی جهت تسهیل ارتباط با یک حوزه از صنعت یا دستگاهها و نهادها با مأموریتهای مرتبط با حوزه صنعتی.
4-3- هسته پژوهش و فناوری: واحدی است که با سرپرستی یک عضو هیأت علمی، در یک زمینه تخصصی به فعالیتهای پژوهشی و فناورانه میپردازد.
4ـ4ـ آزمایشگاه تحقیقاتی: واحد پژوهشی است که برای انجام تحقیقات کاربردی، بنیادی و توسعهای با مدیریت یک عضو هیأت علمی همسو با نیازهای علمی، پژوهشی و فناوری ایجاد گردد و دارای محصولاتی حداقل در سطح نمونه آزمایشگاهی یا TRL4 میباشد.
4-5- آزمایشگاه مرجع/مرجع استاندارد/معتمد: واحد خدمات پژوهشی است که به ارائه خدمات در حوزه آزمون به صورت استاندارد میپردازد و در سطح دانشگاه، دانشکده ها و پژوهشکده ها فعالیت می نماید.
4ـ6ـ نهاد اندیشه ورز: واحد پژوهشی است که با مدیریت یک عضو هیأت علمی در راستای نیازهای سیاستگذاری، ایده پردازی، ارائه راه های جدید در حوزه های علمی، صنعتی و فناورانه در سطح دانشگاهی، صنعت، ملی یا بین المللی تشکیل میشود. این واحد پژوهشی با هدف طرح ایدههای جدید به کار هدایت پژوهش میپردازد و در حوزه هایی چون سیاست گذاری اجتماعی و فرهنگی، مسائل اقتصادی، نظامی، فناورانه و فرهنگی، فرآورده های فکری و نوآورانه تولید مینماید. نهاد اندیشه ورز دارای ویژگی های جمع اندیشی، تولید فرآورده های فکر و انتقال به مخاطب، معطوف بودن کوشش ها به مسائل روز، درگیرنشدن در مسائل اجرایی و تشریفات رسمی سیاست گذاری است.
4ـ7ـ اندیشکده: واحد پژوهشی است که با مدیریت یک عضو هیأت علمی در راستای نیازهای سیاستگذاری، ایدهپردازی، ارائه راههای جدید در حوزه های علمی صنعتی و فناورانه در سطح دانشگاهی، صنعت، ملی یا بینالمللی تشکیل میشود و سالانه حداقل یک گزارش ملی یا بین المللی در خصوص راهبردهای مورد تصور منتشر می نماید.
4ـ8ـ گروه پژوهش و فناوری: واحد پژوهشی است که با مأموریت توسعه فناوریهای یک زمینه تخصصی معین و مشخص با مدیریت یک عضو هیأت علمی ایجاد میشود و دارای دانش فنی قابل فروش یا محصولاتی حداقل در سطح نمونه آزمایشگاهی و یا TRL4 میباشد.
4ـ9ـ مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی: واحد فناوری است که ارائه دهنده خدمات تخصصی شامل مشاوره های صنعتی، عارضه یابی صنعت، نظارت و ارزیابی خدمات فناوری و از این قبیل می باشد.
4-10- مرکز پژوهش و فناوری: واحد پژوهشی است که مستقیماً در حوزه یک مأموریت پژوهشی فناورانه فعالیت مینماید و وظیفه آن تشکیل گروههای پژوهشی و فناوری مرتبط با زمینه های تخصصی اصلی مأموریت میباشد، بطوریکه از یکپارچه سازی نتایج فعالیت این گروه ها، مأموریت اصلی حداقل در سطح نمونه نیمه صنعتی TRL5 حاصل گردد.
4-11- پژوهشکده/انیستیتو/مؤسسه: واحد پژوهشی است که مستقیماً در حوزه یک مأموریت پژوهشی فناورانه فعالیت مینماید و وظیفه آن تشکیل گروه های پژوهشی و فناوری مرتبط با زمینه های تخصصی اصلی مأموریت میباشد، بطوریکه از یکپارچه سازی نتایج فعالیت این گروه ها، مأموریت اصلی حداقل در سطح نمونه صنعتی TRL6 حاصل گردد.
4ـ12ـ قطب فناوری: واحدی است که مرجعیت توسعه، اکتساب و به روز بودن علمی، صنعتی و فناورانه در حوزه مأموریت خود را بر عهده دارد و تضمین کننده استقلال فناورانه کشور در آن حوزه میباشد. بدیهی است که قطب فناوری جهت توسعه فناوری با TRL های 7، 8 و 9 نیاز به ارتباط تنگاتنگ با شرکت های دانش بنیان خواهد داشت.
4ـ13ـ قطب علمی: واحدی است که مرجعیت توسعه، اکتساب و به روز بودن علمی، در حوزه مأموریت خود را بر عهده دارد و تضمین کننده پویایی و حفظ مرجعیت علمی کشور در آن حوزه می باشد. این واحد با همکاری اعضای هیأت علمی با توان علمی بالا و برتر در یک زمینة علمی- تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیتهای اعضای واحد در آن زمینه، بر اساس برنامهای مشخص برای نوآوری و دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقهای و بین المللی و پاسخ گویی به نیازهای اساسی کشور تلاش میکند.
4ـ14ـ آکادمی: واحدی است که زمینه فعالیت آن عمدتاً در حوزه زبانهای خارجه، علوم انسانی، فرهنگی و ورزشی است و هدف آن توسعه استفاده از فناوری های نوین در جهت ارائه خدمات بهتر آموزشی، گسترش ارتباطات بین المللی، ارتقاء فرهنگ عمومی و توسعه ورزش های قهرمانی به صورت علمی میباشد.
ب) این واحدهای پژوهشی به چهار سطح به شرح زیر تقسیم میشوند:
سطح یک
قطب علمی، قطب فناوری، مؤسسه
سطح دو
پژوهشکده، انیستیتو، اندیشکده
سطح سه
کرسی پژوهشی، هسته پژوهش و فناوری، آزمایشگاه تحقیقاتی، گروه پژوهش و فناوری، مرکز پژوهش و فناوری، نهاد اندیشه ورز، آکادمی
سطح ارائه خدمات
آزمایشگاه مرجع/مرجع استاندارد/معتمد، دفتر تعاملات/ کانون/ میز تخصصی، مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی
هر واحد پژوهشی در سطح بالا میتوانند شامل یک یا چند واحد پژوهشی از سطوح پایینی باشد که حداقل های مورد نیاز در مواد بعدی ذکر گردیده است. سطح سه تمرکز بر انسجام بخشی به فعالیت های است که با محوریت یک عضو هیأت علمی و سطوح بالاتر نشان از فعالیت های انسجام یافته و یکپارچه گروهی اعضای هیأت علمی (خصوصا در قالب واحدهای پژوهشی سطح سه) دارد.
ماده 5- شرایط و مراحل صدور اعطای کرسی پژوهشی
5ـ1ـ به عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت که دارای شرایط ذیل باشد، کرسی پژوهشی اعطا میگردد:
الف: موضوع کرسی پژوهشی در زمینهای کاملا تخصصی، به روز و مورد نیاز کشور و منطبق با نقشه جامع علمی باشد که از این لحاظ باید ابتدا به تأیید مدیریت امور پژوهش و سپس به تصویب مدیریت رسیده باشد.
ب: حداقل 5 سال از انتشار اولین مقاله متقاضی یا کتاب و یا مانند آنها با موضوع کرسی گذشته باشد.
ج: حداقل سه نفر از اعضای هیأت علمی با مرتبه استادی (از سراسر کشور) حسن شهرت علمی، اخلاقی و توانمندی اثرگذاری بر جریان علمی کشور توسط متقاضی را تأیید نمایند.
د: 5 نفر از صاحبنظران موضوع کرسی در سطح کشور صلاحیت علمی متقاضی را تأیید نمایند. نحوه اخذ این تأیید به این صورت است که ابتدا لیست کاملی از صاحبنظران موضوع کرسی توسط گروه آموزشی-پژوهشی عضو هیأت علمی و یا سایر گروههای دانشگاه مرتبط با موضوع دریافت میگردد. سپس با هماهنگی متقاضی، معاونت از تمام اعضای لیست دعوت مینماید تا در جلسهای که متقاضی آخرین دستاوردهای دانشی بشر در موضوع کرسی را تشریح مینماید و به پرسشها در این خصوص پاسخ میدهد، شرکت نمایند. سپس در پایان نظر سنجی میگردد که اگر 5 نفر صلاحیت ایشان را تأیید نمایند، کرسی در همان مجلس اعطا میگردد. جزئیات این فرآیند مطابق شیوهنامهای است که به تأیید معاونت خواهد رسید.
5ـ2ـ موافقت دانشگاه با اعطای کرسی در بار اول به منزله دایر بودن آن کرسی به مدت سه سال خواهد بود که پس از آن سالیانه باید تمدید گردد. مرجع تصویب، اعطا، تمدید و انحلال کرسی معاونت است.
5ـ3ـ شرایط لازم برای تمدید کرسی عبارتند از:
الف) صاحب کرسی سالانه آخرین دستاوردهای بشری در آن حوزه را الف) حداقل دوبار برای مخاطبین خاص
ب)حداقل یکبار برای مخاطبین عام در جلسات عمومی مجزا طرح و نقد نماید و برقرار بودن شرایط بخش د بند 1 همین ماده توسط معاونت احراز گردد.
ج) فعالیت های صاحب کرسی امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
5ـ4ـ انحلال کرسی: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید دایر بودن کرسی به مدت 6 ماه، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در غیر این صورت کرسی منحل خواهد گردید. کرسی صاحب کرسی که برای سه بار تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 6- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی
6ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راهاندازی دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس ؛
ب) معرفی حوزه صنعتی جهت تسهیل ارتباطات و ارائه نقشه راه همکاری با آن صنعت؛
ج) معرفی سه شخصیت برجسته صنعتی با حداقل 5 سال سابقه کار در حوزه فعالیت دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی به عنوان هیأت عامل دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی
د) ارائه امکانات لازم (نیروی انسانی، فضای فیزیکی و پشتیبانی) در زمینه مورد تقاضا
6ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی به منزله مجوز فعالیت این واحد در یک سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید کننده صدور مجوز تأسیس، تمدید فعالیت و یا انحلال دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی مدیریت توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی و یا دفتر همکاریهای علمی و صنعتی دانشگاه و مرجع تصویب کننده معاونت است.
6ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی عبارتند از: الف) انعقاد حداقل یک قرارداد صنعتی با دانشگاه در حوزه فعالیت دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی ب) فعالیت های دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
6ـ4ـ انحلال دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت 6 ماه، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی منحل خواهد گردید. دفترتعاملات/کانون/میزتخصصی که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 7- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت هسته پژوهش و فناوری
7ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس هسته پژوهش و فناوری موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح پژوهشی جهت راهاندازی هسته پژوهش و فناوری، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس هسته پژوهشی؛
ب) ارائه برنامه جامع3 ساله در یک زمینه تخصصی علمی و یا فناوری به همراه نقشه راه دستیابی به آن، مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه؛
ج) معرفی یک عضو هیأت علمی دانشگاه با تخصص مرتبط با زمینه فعالیت هسته به عنوان سرپرست هسته
تبصره 1- سرپرست هسته میتواند یک دانشجوی شاخص تحصیلات تکمیلی را به عنوان دبیر هسته و دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به عنوان همکار پژوهشی برای هسته پژوهش و فناوری معرفی نماید. دانشجوی شاخص باید دانشجوی دانشگاه علم و صنعت ایران باشد و بهتر است از میان کسانی انتخاب شود که مشمول دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان و یا دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه میباشند.
تبصره 2- عضویت دانشجو در هسته منوط به تأیید استاد راهنمای خود و سرپرست هسته است.
تبصره3-در صورت ضروت دانشجویان سایر دانشگاه ها میتوانند به عنوان پژوهشگر وابسته به عضویت هسته درآیند. اعضای وابسته به میزان مشارکت در دستاوردهای معنوی طرح سهیم خواهند بود.
تبصره 4-دانشجویانی که در هسته فعالیت دارند، در صورت فارغ التحصیل شدن میتوانند تا پایان طرح جاری به همکاری خود با هسته ادامه دهند.
تبصره 5-هر عضو هیأت علمی همزمان میتواند حداکثر سه هسته را سرپرستی نماید که در شرایط خاص با تصویب معاونت این تعداد به پنج هسته قابل افزایش است.
تبصره 6-پژوهشگران پسا دکتری نیز میتوانند عضو هسته باشند.
7ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس هسته پژوهش و فناوری به منزله مجوز فعالیت این واحد تا دو سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال هسته مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد.
7ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت هسته پژوهش و فناوری عبارتند از: الف) برقرار بودن شرایط تأسیس ب) ارائه حداقل یک دستاورد پژوهشی یا فناوری.
7ـ4ـ انحلال هسته پژوهش و فناوری: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت 6 ماه، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط هسته پژوهش و فناوری منحل خواهد گردید. هسته پژوهش و فناوری که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 8- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت آزمایشگاه تحقیقاتی
8ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس؛
ب) ارائه برنامه جامع 5 ساله در یک زمینه تخصصی و معرفی موضوع تحقیقات محوری آزمایشگاه تحقیقاتی، مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه و مشتمل بر سابقه موضوع در داخل و خارج از کشور، لیست امکانات مورد نیاز و سازمان های متقاضی خدمات آزمایشگاه؛
ج) ارائه فضای آزمایشگاه
د) معرفی مدیر آزمایشگاه از اعضای هیأت علمی دانشگاه و ارائه صورتجلسه گروه آموزشی _ پژوهشی مبنی بر اطلاع اعضا و عدم همپوشانی بیش از 50 درصد با موضوع فعالیت آزمایشگاه های تحقیقاتی مصوب موجود.
تبصره 1- اگر دو یا چند عضو هیأتعلمی تقاضای تأسیس یک آزمایشگاه در زمینههای بین رشتهای را داشته باشند، آن آزمایشگاه گروهی خواهد بود و اعضای هیأت علمی هسته آزمایشگاه را تشکیل میدهند.
8ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی به منزله مجوز فعالیت این واحد تا سه سال است که پس از آن هر دو سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال آزمایشگاه تحقیقاتی مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد.
8ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت آزمایشگاه تحقیقاتی عبارتند از: الف) هر دو سال یک فناوری جدید در حوزه مأموریت آزمایشگاه تحقیقاتی با سطح حداقل TRL4 معرفی و تأیید سطح فناوری از معاونت اخذ گردد ب) فعالیت های آزمایشگاه تحقیقاتی امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
8ـ4ـ انحلال آزمایشگاه تحقیقاتی: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یکسال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط آزمایشگاه تحقیقاتی منحل خواهد گردید. آزمایشگاه تحقیقاتی که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 9- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت آزمایشگاه مرجع/استاندارد/ معتمد
شرایط تأسیس و فعالیت آزمایشگاه مرجع/استاندارد/ معتمد همان شرایط تأسیس و فعالیت آزمایشگاه تحقیقاتی است به همراه فراهم آوردن لوازم و تجهیزات حداقل سه آزمایش استاندارد که در زمان تأسیس عملیاتی باشند. معرفی فناوری با سطح حداقل TRL4 در این نوع از آزمایشگاهها الزامی نیست.
ماده 10- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت نهاد اندیشه ورز
10 ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس نهاد اندیشه ورز موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راه اندازی نهاد اندیشه ورز، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس انهاد اندیشه ورز ؛
ب) ارائه برنامه جامع 5 ساله در یک زمینه موضوع نهاد اندیشه ورز مبتنی بر برنامه راهبردی دانشگاه؛
ج) معرفی یک پژوهشگر شاخص و دو پژوهشگر همکار (دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر) و سه نفر از شخصیت های غیر دانشگاهی با سوابق برجسته اجرایی در حوزه موضوع نهاد اندیشه ورز
تبصره 1- پژوهشگر شاخص باید عضو هیأت علمی دانشگاه باشد و حداقل سه دستاورد پژوهشی (شامل اختراع یا اکتشاف دارای تأییدیه از مراجع ذی صلاح یا مقاله علمی ـ پژوهشی چاپ شده در نشریات معتبر) در حوزه فعالیت نهاد اندیشه ورز داشته باشد. هر عضو هیأت علمی حداکثر میتواند پژوهشگر شاخص 3 نهاد اندیشه ورز مجزا باشد.
تبصره 2- ارائه حداقل دو دستاورد پژوهشی (شامل اختراع یا اکتشاف دارای تأییدیه از مراجع ذی صلاح یا مقاله علمی- پژوهشی چاپ شده در نشریات معتبر) در حوزه فعالیت پژوهشی گروه، برای سایر پژوهشگران الزامی است.
تبصره 3- شخصیت های برجسته غیر دانشگاهی باید حداقل 3 سال سابقه فعالیت اجرایی _ تقنینی در موضوع نهاد اندیشه ورز داشته باشند.
10ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس نهاد اندیشه ورز به منزله مجوز فعالیت این واحد تا سه سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال نهاد اندیشه ورز مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد.
10ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت نهاد اندیشه ورز عبارتند از:
الف) هر سال حداقل یک گزارش تحت عنوان راهحل یا راهبرد در زمینه موضوع نهاد اندیشه ورز تهیه و نسخهای از آن در سطح ملی به طور عام منتشر گردد و نسخهای دیگر در سطح متخصصین به حوزههای مربوطه ارسال و در جلسهای (ترجیجاً عمومی و در قالب برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) تبیین گردد.
ب) فعالیتهای نهاد اندیشه ورز امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
تبصره 4- حضور افراد معرفی شده در قسمت ج بند 10-1 در جلسه فوقالذکر الزامی است و گزارش مورد اشاره در بند قبلی نیز باید با نام تمام آن افراد منتشر گردد.
10ـ4ـ انحلال نهاد اندیشه ورز: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت 6 ماه، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط نهاد اندیشهورز منحل خواهد گردید. نهاد اندیشه ورزی که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 11- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت گروه پژوهش و فناوری
11ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس گروه پژوهش و فناوری موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راه اندازی گروه پژوهش و فناوری، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس گروه؛
ب) ارائه برنامه جامع 5 ساله در یک زمینه تخصصی و معرفی فناوری محوری گروه به همراه نقشه راه دستیابی به آن، مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه؛
ج) معرفی یک پژوهشگر شاخص و دو پژوهشگر همکار برای گروه پژوهش و فناوری (دارای مرتبه استادیار و بالاتر).
تبصره 1- پژوهشگر شاخص باید عضو هیأت علمی دانشگاه بوده و حداقل سه طرح پژوهشی پایان یافته و سه دستاورد پژوهشی (شامل اختراع یا اکتشاف دارای تأییدیه از مراجع ذی صلاح یا مقاله علمی ـ پژوهشی چاپ شده در نشریات معتبر) در حوزه فعالیت گروه داشته باشد. هر عضو هیأت علمی حداکثر میتواند پژوهشگر شاخص 2 گروه پژوهش و فناوری مجزا باشد.
تبصره 2- ارائه حداقل دو دستاورد پژوهشی (شامل اختراع یا اکتشاف دارای تأییدیه از مراجع ذی صلاح یا مقاله علمی- پژوهشی چاپ شده در نشریات معتبر) در حوزه فعالیت پژوهشی گروه، برای سایر پژوهشگران الزامی است.
11ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس گروه پژوهش و فناوری به منزله مجوز فعالیت این واحد تا سه سال است که پس از آن هر دو سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال گروه پژوهش و فناوری مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد.
11ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت گروه پژوهش و فناوری عبارتند از:
الف) هر دو سال یک فناوری جدید در حوزه مأموریت گروه با سطح حداقل TRL4 معرفی و تأیید سطح فناوری از معاونت اخذ گردد.
ب) فعالیت های گروه امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
11ـ4ـ انحلال گروه: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت 6 ماه، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط گروه پژوهش و فناوری منحل خواهد گردید. گروه پژوهش و فناوری که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 12- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت اندیشکده
12ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس اندیشکده موافقت مینماید:
الف) معرفی حداقل دو نهاد اندیشه ورز مطابق با شرایط ماده 10 در راستای مأموریت اندیشکده
ب) ارائه تفاهم نامه همکاری با سازمانهای مرتبط با مأموریت اندیشکده متضمن انعقاد قرارداد به حجم حداقل دو برابر حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناء در سال درخواست تأسیس، سالانه برای سه سال اول
ج) تعهد تأمین امکانات لازم (نیروی انسانی، فضای فیزیکی و پشتیبانی پژوهشی) در زمینه مورد تقاضا
12ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس اندیشکده به منزله مجوز فعالیت این واحد تا 3 سال است که پس از آن هر دو سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز و انحلال اندیشکده شورای فناوری و تصویب آن هیأت رئیسه و مرجع تأیید صدور مجوز تمدید اندیشکده، شورای فناوری و مرجع تصویب آن معاونت میباشد.
12ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت اندیشکده عبارتند از: الف) هر نهاد اندیشه ورز اندیشکده شرایط لازم برای تمدید را مطابق ماده 10 کسب نموده و ارائه اسناد لازم مبنی بر تأثیر گذار بودن حداقل یکی از گزارش های سالانه در تصمیمگیریهای دستگاهی و ملی .؛ ب) فعالیت های اندیشکده امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید؛ ج) ارائه قرارداد سالانه پرداخت پژوهانه ماهانه به دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی معادل حداقل حقوق و یا استخدام یک محقق با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر به ازای هر نهاد اندیشه ورز از طریق دانشگاه
12ـ4ـ انحلال اندیشکده: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یک سال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط، اندیشکده منحل خواهد گردید. اندیشکده که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهند گردید.
ماده 13- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی
13ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راه اندازی مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس؛
ب) معرفی خدمات قابل ارائه و تأیید مدیریت مبنی بر توانمندی ارائه خدمات؛
ج) ارائه فضای مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی
د) معرفی مدیر مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی از اعضای هیأت علمی دانشگاه
تبصره 1- اگر دو یا چند عضو هیأتعلمی تقاضای تأسیس مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی در زمینههای بین رشتهای را داشته باشند، آن مرکز گروهی خواهد بود و اعضای هیأت علمی شورای راهبری مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی را تشکیل میدهند.
13ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی به منزله مجوز فعالیت این واحد تا دو سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی، مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد.
13ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی عبارتند از: الف) درآمد سالانه دو برابر حد نصاب معاملات کوچک مصوب هیأت امناءء در سال درخواست تمدید ب) فعالیتهای مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
13ـ4ـ انحلال مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یکسال، به مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی منحل خواهد گردید. مرکز خدمات فناوری/کلینیک صنعتی که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 14- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت مرکز/پژوهشکده/انیستیتو/مؤسسه پژوهش و فناوری
14ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس مرکز/پژوهشکده/انیستیتو/مؤسسه پژوهشی و فناوری موافقت مینماید:
الف) معرفی حداقل دو گروه پژوهش و فناوری جهت تأسیس مرکز مطابق با شرایط ماده 11 در راستای مأموریت پژوهشی فناورانه مرکز
ب) معرفی حداقل سه گروه پژوهش و فناوری جهت تأسیس پژوهشکده مطابق با شرایط ماده 11 در راستای مأموریت پژوهشی فناورانه پژوهشکده
ج) معرفی حداقل چهار گروه پژوهش و فناوری جهت تأسیس انیستیتو مطابق با شرایط ماده 8 و 11 در راستای مأموریت پژوهشی فناورانه انیستیتو
د) معرفی حداقل 6 گروه پژوهش و فناوری جهت تأسیس مؤسسه مطابق با شرایط ماده 8 و 11 در راستای مأموریت پژوهشی فناورانه مؤسسه
و) ارائه برنامه یکپارچهسازی فعالیت گروه ها در راستای رسیدن به اهداف واحد پژوهشی
ز) ارائه تفاهم نامه همکاری با صنعت که متضمن انعقاد قرارداد به حجم حداقل چهار، شش و هشت برابر حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناءء در سال درخواست تأسیس، سالانه برای سه سال اول به ترتیب برای پژوهشکده، انیستیتو و مؤسسه
ح) تعهد تأمین امکانات لازم (نیروی انسانی، فضای فیزیکی و پشتیبانی پژوهشی) در زمینه مورد تقاضا توسط دستگاه اجرایی طرف قرارداد برای پژوهشکده، انیستیتو و مؤسسه
تبصره 1- در انیستیتو و مؤسسه به جای هر گروه پژوهشی یک آزمایشگاه تحقیقاتی مصوب و در مؤسسه به جای هر دو گروه پژوهش و فناوری یک مرکز و به جای هر سه گروه پژوهش و فناوری یک پژوهشکده میتواند معرفی گردد مشروط بر آنکه واحد پژوهشی معرفی شده در مرحله تأسیس و تمدید حداقل امتیازهای گروه پژوهشی مصرح در این آیین نامه را داشته باشد.
تبصره 2- مؤسسه و انیستیتو میتوانند شامل پژوهشکده، مرکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی متعدد، پژوهشکده میتواند مرکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی متعدد و مرکز میتواند شامل آزمایشگاهای تحقیقاتی متعدد باشد.
14ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس واحدهای پژوهشی این ماده به منزله مجوز فعالیت این واحد تا 5 سال است که پس از آن هر دو سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال مرکز مدیریت و مرجع تصویب موارد فوق معاونت میباشد. مرجع تأیید صدور مجوز و انحلال پژوهشکده/انیستیتو/مؤسسه، شورای فناوری و تصویب آن هیأت رئیسه، و مرجع تأیید صدور مجوز تمدید پژوهشکده/انیستیتو/مؤسسه، شورای فناوری و مرجع تصویب آن معاونت میباشد.
14ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت واحدهای پژوهش و فناوری این ماده عبارتند از: الف) هر دو سال یک فناوری جدید در حوزه مأموریت مرکز با سطح حداقل TRL5 و برای پژوهشکده، انیستیتو و مؤسسه با سطح حداقل TRL6 معرفی و تأیید سطح فناوری از معاونت اخذ شده باشد؛ ب) فعالیتهای واحد پژوهشی و گروههای آن امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نمایند؛ ج) ارائه قرارداد سالانه پرداخت پژوهانه ماهانه به دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی معادل حداقل حقوق و یا استخدام یک محقق با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر به ازای هر گروه پژوهشی مورد اشاره در بند 14-1 برای پژوهشکده، انیستیتو و مؤسسه از طریق دانشگاه
14ـ4ـ انحلال: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یک سال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط، واحد پژوهش و فناوری منحل خواهد گردید. واحد پژوهش و فناوری که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهند گردید.
ماده 15- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت قطب علمی
15ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس قطب علمی موافقت مینماید:
الف) معرفی زمینه محوری قطب مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه
ب) ارائه برنامه جامع 5 ساله جهت به روز بودن علمی و فناورانه در حوزه مأموریت قطب
ج) معرفی پنج نفر از اعضای هیأت علمی شاخص دانشگاه در زمینه محوری قطب
تبصره 1- منظور از اعضای هیأت علمی شاخص، آن دسته از اعضای هیأت علمی هستند که در زمینه محوری قطب دارای 5 مقاله باشند که در 10 سال اخیر تعداد ارجاعات به هر کدام از این مقالات حداقل در 5 سال از نصف میانگین تعداد استنادات آن حوزه در آن سال (بر اساس WOS) بیشتر باشد.
15ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس قطب علمی به منزله مجوز فعالیت این واحد تا 2 سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال قطب علمی، معاونت و تصویب آن هیأت رئیسه میباشد.
15ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت قطب علمی این ماده عبارتند از: الف) ارائه حداقل یک مقاله داغ یا پر استناد در هر سال و به صورت گروهی (حداقل دو نفر) به طوریکه نقش هریک از نویسندگان قطب در قالب یک ادعانامه به تأیید معاونت برسد؛ ب) فعالیتهای واحدهای پژوهشی قطب و گروههای آن امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید؛ ج) ارائه حداقل یک مقاله مشترک با یکی از نویسندگان بین المللی یک درصد برتر در آن حوزه در هر سال (حداقل دو عضو قطب و یک محقق بین المللی) به طوریکه نقش هریک از نویسندگان قطب در قالب یک ادعانامه به تأیید معاونت برسد.
15ـ4ـ انحلال قطب: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یک سال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط، قطب منحل خواهد گردید. قطب علمی که این ماده که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهند گردید.
ماده 16- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت قطب فناوری
16ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس قطب فناوری موافقت مینماید:
الف) معرفی فناوری محوری قطب مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه
ب) ارائه برنامه جامع 5 ساله جهت به روز بودن علمی، صنعتی و فناورانه در حوزه مأموریت قطب
ج) تأیید مدیریت مبنی بر اینکه فناوری محوری قطب در سطح TRL7 است و یا معرفی اجزای فناوری که حداقل 50% این فناوری ها در واحدهای پژوهش و فناوری دانشگاه دارای سطح TRL5 هستند به همراه ارائه برنامه توسعه فناوری محوری به سطح TRL8
د) معرفی واحدهای پژوهشی متولی توسعه و بروزرسانی اجزاء اصلی فناوری
و) ارائه برنامه یکپارچهسازی فعالیت گروهها در راستای رسیدن به اهداف قطب
ز) ارائه تفاهم نامه همکاری با صنعت که متضمن انعقاد قرارداد به حجم حداقل هشت برابر حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناءء در سال درخواست تأسیس، سالانه برای سه سال اول و یا ارائه اسناد قرارداد فروش دانش فنی یا محصول با منشا فناوری محوری قطب به مبلغ شش برابر حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناءء در سال درخواست تأسیس، در سه سال منتهی به درخواست تأسیس قطب
ح) تعهد تأمین امکانات لازم (نیروی انسانی، فضای فیزیکی و پشتیبانی پژوهشی) در زمینه مورد تقاضا توسط دستگاه اجرایی طرف قرارداد
و) معرفی شرکت دانشبنیان متولی تجاریسازی و فروش دانشفنی
تبصره 1- در صورتیکه در بدو تأسیس قطب، شرکت دانشبنیان وجود نداشته باشد، لیکن اسناد فروش دانشفنی با منشا فناوری محوری قطب وجود داشتهباشد، دانشگاه در صدور مجوز تأسیس مجاز خواهد بود.
16ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس قطب به منزله مجوز فعالیت این واحد تا 5 سال است که پس از آن هر دو سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز، تمدید و انحلال قطب فناوری، شورای فناوری و تصویب آن هیأت رئیسه میباشد.
16ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت قطب فناوری این ماده عبارتند از: الف) هر دو سال یک فناوری جدید در حوزه مأموریت قطب با سطح حداقل TRL7 معرفی و تأیید سطح فناوری از معاونت اخذ شده باشد؛ ب) فعالیتهای واحدهای پژوهشی قطب و گروههای آن امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نمایند؛ ج) فروش دانش فنی یا محصول مرتبط با حوزه فناوری محوری قطب سالانه به مبلغ هشت برابر حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناء در زمان تمدید.
16ـ4ـ انحلال قطب: در صورتیکه متقاضی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یک سال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط، قطب منحل خواهد گردید. قطب فناوری که این ماده که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهند گردید.
ماده 17- شرایط و مراحل صدور مجوز فعالیت آکادمی
17ـ1ـ در صورت وجود شرایط ذیل دانشگاه با تأسیس آکادمی موافقت مینماید:
الف) ارائه طرح توجیهی جهت راه اندازی آکادمی، مبتنی بر اسناد بالا دستی و نقشه جامع علمی کشور و تبیین ضرورت تأسیس؛
ب) معرفی خدمات قابل ارائه و تأیید مدیریت مبنی بر توانمندی ارائه خدمات؛
ج) معرفی دستاوردهای برجسته قابل حصول از طریق آکادمی شامل درآمدزایی، توسعه ارتباطات بینالمللی، کسب عناوین ملی و …
تبصره 1- در صورتیکه قسمتی از خدمات آکادمی آموزشی باشد، اخذ نظر حوزه معاونت آموزشی الزامی است.
17ـ2ـ موافقت دانشگاه با تأسیس آکادمی به منزله مجوز فعالیت این واحد تا دو سال است که پس از آن هر سال باید تمدید گردد. مرجع تأیید صدور مجوز و انحلال آکادمی، شورای فناوری و تصویب آن هیأت رئیسه، و مرجع تأیید مجوز تمدید آکادمی، شورای فناوری و مرجع تصویب آن معاونت میباشد.
17ـ3ـ شرایط لازم جهت تمدید مجوز فعالیت آکادمی عبارتند از:
الف) کسب درآمد سالانه معادل حد نصاب معاملات بزرگ مصوب هیأت امناء در سال تمدید
ب) آکادمی امتیاز لازم جهت تمدید که در «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه محترم دانشگاه مضبوط است را کسب نماید.
17ـ4ـ انحلال آکادمی: در صورتیکه آکادمی شرایط تمدید را کسب ننماید، ضمن تذکر و تمدید مجوز فعالیت به مدت یکسال، به وی فرصت داده میشود تا شرایط را کسب نماید. در صورت عدم تأمین شرایط آکادمی منحل خواهد گردید. آکادمی که برای بار سوم تذکر دریافت نماید نیز منحل خواهد گردید.
ماده 18- امور اداری و مالی واحدهای پژوهش و فناوری
18-1- واحدهای پژوهش از لحاظ مالی خودگردان اداره خواهند شد و مشمول قوانین حاکم بر آییننامه مالی و معاملاتی دانشگاه و سایر قوانین موضوعه هستند.
18-2- واحدهای پژوهش و فناوری مصوب در صورت نیاز می توانند از اعضای هیأت علمی بازنشسته یا پژوهشگران و کارشناسان واجد شرایط جهت تأمین نیروی پژوهشگر و کارشناس خود با رعایت مقررات دانشگاه استفاده نمایند.
18-3-جذب و بکارگیری کلیه نیروهای شاغل در واحد پژوهشی صرفاً از طریق راهکارهایی که دانشگاه فراهم میآورد، مجاز میباشد و مسئولیت به کارگیری اینگونه از نیروها بر عهده خود واحد پژوهشی میباشد و دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. همه افراد شاغل در واحد پژوهشی موظف به رعایت قوانین و مقررات دانشگاه و حفظ حرمت و شأن دانشگاه و دانشگاهیان هستند.
18-4- واحدهای پژوهش و فناوری به صورت واحدهای صف در دانشگاه تعریف میشوند. متقاضی تأسیس واحدهای پژوهشی سطح سه (مندرج در قسمت آخر ماده 4) در هنگام تأسیس می تواند درخواست نماید تا آن واحد پژوهشی زیرمجموعه دانشکده یا سایر واحدهای پژوهشی سطح یک و دو قرار گیرد.
18-5- مسئولین واحدهای پژوهشی صرفاً از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه معرفی می گردند و احکام مدیر آزمایشگاه مرجع، ریاست اندیشکده، پژوهشکده، انیستیتو، مؤسسه، قطب علمی و قطب فناوری توسط “ریاست دانشگاه”، احکام صاحب کرسی پژوهشی، مدیر گروه پژوهش و فناوری، رئیس مرکز پژوهش و فناوری، مدیر نهاد اندیشه ورز، سرپرست هسته پژوهش و فناوری، رئیس میز تخصصی، مدیر کانون، مدیر آزمایشگاه، مدیر مرکز خدمات فناوری و یا کلینیک صنعتی و مدیر آکادمی توسط “معاونت” صادر میگردد.
18-6- دانشگاه مجاز است در قراردادهای پژوهش، فناوری و صنعتی که با اشخاص ثالث عقد مینماید واحد پژوهشی را به عنوان مجری معرفی نماید. در قراردادهای داخلی مرتبط با قراردادهای فوق مجری میتواند واحد پژوهشی با نمایندگی مسئول واحد پژوهشی معرفی گردد که تمام مسئولیت های مالی و حقوقی متوجه شخص مسئول واحد خواهد بود.
18-7- واحدهای پژوهش و فناوری مصوب قبل از تصویب این شیوهنامه، نیاز به دریافت مجوز تأسیس مجدد ندارند ولیکن جهت تمدید فعالیت متناسب با شرایط این آیین نامه باید اقدام نمایند.
18-8- واحدهای پژوهشی مجاز به داشتن چارت تشکیلاتی و پست های مصوب سازمانی در ذیل تشکیلات تفصیلی “دانشگاه” نیستند لیکن به جهت انسجام بخشی به فعالیت های خود می توانند نمودار سازمانی داخلی پیشنهادی خود را داشته باشند. این نمودار سازمانی غیر رسمی بوده و در ذیل چارت رسمی “دانشگاه” تعریف نمی گردد. مسئول “واحد پژوهشی” حسب نیاز می تواند احکام مسئولیت واحدهای تابعه یا فعالیت های مورد نیاز را شخصا ابلاغ نماید. این گونه از احکام هیچ گونه بار حقوقی، اداری و مالی برای”دانشگاه” ندارد. یک نسخه از نمودار سازمانی و احکام صادر شده باید در کمتر از یک هفته از تاریخ صدور در اختیار “مدیریت” قرار گیرد.
18-9- در صورتیکه عمده هزینههای واحدهای پژوهشی توسط دستگاههای اجرایی و یا شرکت های خصوصی تأمین میگردد و در صورت درخواست آن دستگاه اجرایی و یا شرکت خصوصی جهت نظارت حداکثری بر عملکرد (خصوصاً هزینهکرد مالی)، آن واحد پژوهشی میتواند توسط شورای راهبری اداره گردد که ترکیب و وظایف آن توسط تفاهمنامه فیمابین مشخص میگردد.
18-10- مسئولیت رعایت اصول ایمنی و ارائه آموزش های لازم در این خصوص بر عهده مسئول “واحد پژوهشی” است و رعایت استانداردهای ابلاغی “معاونت” الزامی است. “معاونت” مجاز است در صورت عدم رعایت استانداردهای ابلاغی راساً و بلافاصله دستور توقف فعالیت های واحد را تا زمان رفع موضوع صادر نماید.
18-11- “واحد پژوهش” مصوب مطابق این آیین نامه مجازند راساً جهت عضویت در مجامع مرتبط اقدام نمایند و پس از عضویت موظف میباشند موضوع را به اطلاع “مدیریت” برسانند. واحد پژوهشی و خصوصا آزمایشگاه های تحقیقاتی و مرجع ملزم هستند در مجامعی که توسط “معاونت” معرفی میگردند مانند شبکه شاعا یا بیت عضویت یابند.
18-12- در صورتیکه “واحد پژوهشی” توانایی ارائه خدمات پژوهشی آزمایشگاهی را داشته باشد، تعرفه مربوطه با پیشنهاد آزمایشگاه مرکزی و یا “مدیریت” و تصویب هیأت رئیسه تعیین خواهد گردید.
18-13- منابع مالی واحدهای پژوهشی از محل درآمدهای اختصاصی “واحد پژوهشی” و قرارداد فعالیت های پژوهشی تأمین می شود. به اینگونه واحدهای پژوهشی ردیف بودجه تعلق نمی گیرد.
18-14- اعطای حق مدیریت به رؤسای واحدهای پژوهشی از تاریخ تصویب این شیوهنامه مجاز نخواهد بود. دانشگاه مجاز است در جهت ساماندهی واحدهای پژوهشی و تقویت فعالیت های گروهی مطابق «شیوه نامه ارزیابی عملکرد و اعتبار پژوهشی واحدهای پژوهشی» مصوب هیأت رئیسه دانشگاه به این گونه از واحدها اعتبار پژوهشی اعطا نماید.
18-15- واحد پژوهشی میتواند با رعایت قوانین دانشگاه از محل هدایا و کمک هایی که به دانشگاه و یا اختصاصاً به واحد پژوهشی هبه میگردد برخوردار شود.
18-16-در صورت انحلال واحدهای پژوهشی زیر نظر دانشگاه، زیر مجموعه ها و منابع آن به تشخیص “معاونت” در اختیار سایر پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی قرارخواهد گرفت. در صورتیکه واحد پژوهشی به صورت زیر مجموعه دانشکده و یا واحد پژوهشی دیگری تعریف شده است، منابع آن در اختیار دانشکده و یا واحد پژوهشی متولی قرار میگیرد.
18-17- واحد پژوهشی موظف است گزارش عملکرد سالانه خود را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد و همچنین در مقاطع زمانی دیگری که توسط دانشگاه اعلام می شود تهیه و برای مدیریت توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی ارسال نماید.
ماده 19- پشتیبانی و ارائه خدمات به واحدهای پژوهشی توسط دانشگاه
واحدهای پژوهشی مصوب از امکانات و تسهیلات زیر برخوردار هستند.
- رؤسای قطب، انیستیتو، مؤسسه و پژوهشکده تا سقف 10 ساعت و سایر واحدهای پژوهشی تا سقف 5 ساعت از 40 ساعت حضور هفتگی را میتوانند در واحد پژوهشی حضور یابند.
- به واحدهای پژوهشی، فضای فیزیکی مناسب (در صورت وجود در دانشگاه) برای مدت معین به نرخ تعرفه ترجیحی و با عقد قرارداد تخصیص مییابد.
- برای کارشناسان و همکاران واحدهای پژوهشی، پس از تأیید مدیریت کارت ورود و خروج مخصوص به خود صرفاً برای تردد به دانشگاه صادر خواهد شد. هزینه صدور کارت توسط هیأت رئیسه برای هر سال تعیین میگردد.
- رؤسای واحدهای پژوهشی، جهت ورود میهمانان خود راساً مجازند با مدیریت حراست مکاتبه نمایند و همه مسئولیت های مربوطه این افراد به عهده رئیس واحد است.
- دانشگاه برای کارشناسان واحد پژوهشی ایمیل با پسوند @name.iust.ac.ir ایجاد مینماید و خدمات اینترنت (با سطح دسترسی معادل کارمندان)، میزبانی وب و VPS رایگان ارائه نماید. name در عبارت فوق نام واحد پژوهشی است.
- دانشگاه مجاز است امکان دسترسی و استفاده از سامانه اتوماسیون اداری و سایر سامانههای مرتبط را فراهم آورد.
- دانشگاه در حد مقدورات از واحدهای پژوهشی در مراجع قانونی حمایت حقوقی مینماید.
- عضویت کارشناسان واحد پژوهشی در کتابخانه و مرکز اسناد و امکان استفاده از منابع علمی دانشگاه با ضمانت واحد پژوهشی، همسان با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهد بود.
- با معرفی واحد پژوهشی به دانشگاه، کارشناسان واحد پژوهشی مجاز به استفاده از سلف سرویس و بهره مندی از خدمات رفاهی دانشگاه مطابق با مقررات دانشگاه میباشند.
در صورت تأمین هزینه بیمه تکمیلی مطابق با شرایط توافق دانشگاه با سازمان بیمهگر، کارشناسان واحد پژوهشی آنها میتوانند از مزایای بیمه تکمیلی مطابق با مقررات دانشگاه بهرهمند گردند.
ماده 20- تصویب
این آیین نامه در 20 ماده در جلسه مورخ 6/5/98 به تصویب هیأت امناءء دانشگاه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.